Anamnézis


Kérdések a Waldorf óvodába jelentkező gyerekek szüleihez


Kedves Szülők!

Gyermekük óvodai felvételének elengedhetetlen velejárója, hogy jövőbeli óvónője kellő ismerettel rendelkezzen a gyermek eddigi életéről. Kérjük, hogy az alábbi kérdőív alapján a kérdéskörökhöz igazodva írjanak gyermekükről minél részletesebben, legjobb tudásuk szerint.



Köszönettel: 
az óvónők


1. Személyi adatok


  • Gyermek neve, születési helye, ideje, lakhelye.
  • A szülők neve, lakhelye, foglalkozása
  • A testvérek neve, születési ideje.


2. Gyermekvárás, szülés, csecsemőkor


  • Hogyan érkezett a gyermek (tervezett, vagy váratlan volt a fogantatás, más körülmények)?
  • Hogyan fogadta a család a hírt (férj, nagyszülők, gyerekek)?
  • Milyen volt az áldott állapot, voltak-e rendellenességek?
  • Milyenek voltak a születés körülményei (az édesapa jelen volt-e, otthoni vagy hagyományos kórházi szülés, milyen kapcsolat volt a kórházi személyzettel)?
  • Voltak-e rendellenességek a születés folyamatában (elhúzódó szülés, fogó, vákuum, császármetszés, koraszülés, más események)?
  • A gyermek újszülött osztályra került, vagy az édesanya mellett maradt?
  • Meddig táplálták anyatejjel, kapott-e tápszert, mikor tértek át a szokásos étkezésre?
  • Hogyan telt az első időszak (sírós, nyugodt kisbaba volt, stb.)?
  • Ha visszagondolnak az első 12 hónapra, mi az a kép, ami a gyermekükről eszükbe jut?


3. Kisgyermekkor


  • Kivel töltötte a gyermek az első három évét, és miért (anya nagyszülő, nem családtag)?
  • Járt-e bölcsődébe (ha igen, hány éves korától, milyen volt a beszoktatás, hogy érezte magát)?
  • Mikortól állt fel és mikor kezdett el járni, beszélni?
  • Mikor mondta magára: Én?
  • Milyen lakásban élt ebben az időszakban (lakótelep, családi ház)?
  • Hányan, és kik laktak egy fedél alatt (milyen volt a kapcsolatok minősége)?
  • Ha vannak testvérei, hogyan illeszkedett be közéjük?
  • Ha voltak körülötte- a testvéreken kívül- más kisgyermekek is, szívesen kapcsolódott-e hozzájuk, vagy inkább elmélyedni szeretett?
  • Járt-e már korábban óvodába (mikortól, milyen volt a beszoktatás, hogy érezte magát: szívesen járt, közömbös volt, vagy muszájként élte meg stb.)?
  • Milyen volt a kapcsolata a társakkal, óvónőkkel?
  • Mit csinál szívesen, mivel szeret játszani otthon (rajzol, fest, építőkockázik, barkácsol, stb.)?
  • Mely szülői tevékenységbe kapcsolódik be szívesen, melyektől húzódozik?
  • Szeret-e tévét nézni? Mi a kedvenc műsora? Mennyi időt tölt a tv, videó előtt?
  • Vannak-e számítógépes játékai, (mennyit játszik velük)?
  • Hogyan telik egy átlagos napja ébredéstől lefekvésig?
  • Hogyan zajlik az esti lefekvés, szoktak-e mesélni a gyermeknek (este vagy napközben, könyvből, fejből, vagy kitalált történeteket)?
  • Változtak-e a lakás és életkörülményei születése óta?
  • Hogyan jellemeznék családjukat (otthonülős, kirándulós programokra nyitott, sportos)? Milyen a gyermek kapcsolata a természettel, vannak-e körülötte növények, állatok?
  • Milyen a kapcsolata az Őt körülvevő tárgyakkal (vigyáz rájuk, félti őket)?
  • Vannak-e barátai, hogyan tart velük kapcsolatot?
  • Milyen tilalmakat fogalmaztak meg számára, hogyan reagált azokra?


4. A gyermek alkata


  • Lobbanékony, hevesen reagál ha akadályba ütközik, dühössé válik, elszánt, szívesen birkózik nehézségekkel, vezérkedésre hajlamos.
  • Csendes, visszahúzódó, félénk.
  • Együttérző, segítőkész, alkalmazkodó. Az új helyzettől idegenkedő, szomorkodásra hajlamos
  • Vidám, nyüzsgő, nyughatatlan, minden lében kanál. Nem szeret hosszan egy dologgal foglalkozni, igényli a változatosságot. Sok barátja van, társasági ember.
  • Nyugodt, kiegyensúlyozott, lassú mozgású. Nehéz kihozni a sodrából, ragaszkodik a megszokott dolgokhoz. Szereti a hasát, szívesen csipeget az étkezések közt is.
  • Haja szeme színe?
  • Testalkata: vékony gömbölyded, vagy átlagos felépítésű? Alacsony, közepes vagy nyúlánk?
  • Érzékszervei, teste egészséges-e (szemüveg, allergia stb.)?


5. A jelentkezés indoklása


  • Honnan ismerik a Waldorf pedagógiát?
  • Milyen szempontok alapján döntöttek a jelentkezésről? Közös elhatározás volt-e a szülők részéről?
  • Milyen elképzeléseik, elvárásaik vannak az óvodával kapcsolatban?