Tündérkert projekt

Újragondoltuk a Gyermekliget Waldorf Óvoda kertjét!

Dimbes-dombos terepkialakítást, mesékből ismert virágokat, gyümölcstermő növényeket, erdőkertet, vizesárkot szeretnénk, mely természetes játszótérként, művelt kertként funkcionál gyermekeink számára és változatos élőhelyként apróbb állatok számára.

Tündérkert-projekt 

„Egy kert magában hordozza a változást és az állandóságot, mely egyszerre titokzatos, vadregényes és biztonságot adó. Ahol gyermekeink kedvükre rohangálhatnak, bújócskázhatnak a megszokott játszótéri eszközök helyett a természet nyújtotta lehetőségeket életre hívva.”
A Gyermekliget Waldorf Óvoda kertje méltatlan állapotban volt. A terep sivár, a növények fajgazdagsága alacsony. A kertgondozás folyamatos a gyerekek és a szülők munkájának köszönhetően. Az óvodás szülők közössége úgy döntött, elindítja a Tündérkert projektet, és életre hív egy változatos élőhelyül és játszótérként funkcionáló kertet.
A projekt elsődleges célja, hogy gyermekeink számára megfelelő környezetet biztosítson, mely játszásra és tanulásra, kertészkedésre és gyönyörködésre egyaránt alkalmas. Mely állatoknak is menedéket ad, természetes élőhelyül szolgál, hozzájárulva a biodiverzitás növeléséhez, nekünk pedig terméssel szolgál. Ünnepek helyszíne lehet és felfedezni való, zegzugos növényzetet is magában foglal. Közösséget kovácsol a helyi lakosokkal és családjainkkal az önkéntes munkák alatt.



Tapasztalatcserére ad lehetőséget más intézményekkel. Együttműködésre sarkall helyi civil szervezetekkel. S nem utolsósorban mikroklímát befolyásol, ökológia szemléletformálás által tovagyűrűző hatással bír egyénekre, közösségekre egyaránt.

A projekt 2019 tavaszán elindult. Kertfelmérés, tervezés, költségbecslés készült. A kész tervet egy helyi lakos tájépítésznek köszönhetjük. A források is elkezdtek gyűlni, adományokból. Növény felajánlás és anyagi hozzájárulás is történt, így nyáron a megvalósítás szakaszába lépett a projekt, önkéntes szülők keze munkája által. Anyagi forrásra azonban továbbra is szükség van. Megvalósult a homokozó organikus formára alakítása, játszódomb és alagút kialakítása és egy ösvény, melyen biciklizhetnek, sétálgathatnak a gyerekek. Fontos szempont az árnyékolás a játszó területeken. A koncepció egy természetközeli játszótér, melyben nem szerepelnek a hagyományos óvodai, épített játékok. A természetet vettük alapul a kialakításnál, hogy a gyermekek rávezetés nélkül éljék meg a kinti játékokat. Telepítve lett sok bogyós termésű cserje, évelő. Az ősz folyamán 30 tő szőlő, fás szárúak és évelők, virágzó növények, érdekes bogyós termésű cserjék, gyümölcstermők kerültek ide. Elkészült egy ünneprét, melyet főként gyümölcsfákból álló fa-kör keretez, középen tűzrakó hellyel az ünneplésekhez. A kert hátsó területe egyfajta erdőkert lesz, vizesárokkal, melyben megtelepedhetnek majd a békák, szitakötők, gazdagodhat a helyi rovarvilág, ártéri aljnövényzettel a fák alá. Tervezünk rovar-hotelt és megfigyelő méhkaptárat telepíteni. A játszó részben fűzépítményeket szeretnénk kialakítani idén tavasszal. A játszótér és a hátsó kert kapcsolatát egy fűzkupolával kötjük egybe.
Az iskolai közösség is csatlakozik, kertművelés tantárgy keretében munkálkodhatnak itt a gyerekek. Az ültetésekbe és a majdani gondozásba is bevonjuk az Iskola diákjait, projekt munkák keretében. A kert fenntartásáért az óvodába járó gyermekek szülei felelnek majd, ahogyan eddig is.

A biodinamikus kertművelés, a permakultúra környezetre gyakorolt hatása mindenképpen pozitív. Rovarölő szerek, műtrágyák teljes nélkülözése, a természetes tápanyagpótlás, talajtakarás, fajgazdag élővilág mind elősegítik a természetes körfolyamatok támogatását, a talaj épülését, szerkezetének javulását. A levegő tisztaságát, a mikroklíma javítását a fák hosszú éveken át szolgálják. Mindezek pozitív hatással vannak a Földre, növényre, állatra, emberre egyaránt. Ezek konkrét mérőszámokkal, kimutatásokkal való mérését nem tervezzük, de hőmérséklet-különbségben, a gyümölcsök, zöldségek beltartalmi ízértékében, az élővilág virulensségében, valamint az egyénre és a közösségre gyakorolt hatását összességében fel kívánjuk tárni és értékelni.

Ez a projekt az óvodai kertre koncentrál. Az óvodás gyermekek számára nyújt egészséges életteret, de a szülői közösség önkéntes munkájának köszönhetően közösségépítő hatása is biztosított általa. Az iskola tanulói számára terepgyakorlatot biztosít, mely során folyamatosan nyomon kísérhetik kezük munkájának eredményét. A tanulók kertművelés óra keretében magánkertekben, iskola körüli parkban, helyi játszótéren, civil szervezeteket segítő és egyéb társadalmi munkákban is részt vesznek. Társadalmi hatása tevékenységüknek tehát jóval szélesebb, mint az óvoda udvara.